George Hendrik Breitner

George Hendrik Breitner
12.09.1857 (Rotterdam, The Netherlands) - 05.06.1923 (Amsterdam, The Netherlands)

Nationality: Dutch



biography

George Hendrik Breitner is generally considered one of the most important painters of the 19th century. Together with Isaac Israëls and Willem Witsen he is one of the founders of what was later called Amsterdam Impressionism. Typical of Breitner is his love for the dynamic city life in the streets.

Breitner not only portrayed industrial activities of workmen and draught horses, he depicted busy street views with horse trams, carriages and carts, and domestic and factory maids. Besides town views he painted (self) portraits, interiors, women in kimonos, female nudes, flower still lifes and military subjects.

The influence of photography, which was discovered in 1839 and was rapidly increasing in accessibility, can be seen in Breitner’s work. Strong contrasts in light and dark, faded contours like in a blurred snapshot, and cropped figures and objects are characteristic elements in his paintings.


literature

Ph. Zilcken, 'G.H. Breitner', Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift 11 (1896), p. 297-308; Th. Molkenboer, 'Breitner, Allebé, en Derkinderen', Van onzen tijd 7 (1901-1902) 1, p. 34-35; C.W.H. Verster, 'G.H.Breitner', Onze Kunst I (1902) 2, p. 41-47; W. Vogelsang, 'G.H. Breitner',Zeitschrift für Bildende Kunst, dec. 1902, p. 57-62; A. Pit e.a., George Hendrik Breitner. Indrukken en biografische aanteekeningen, Amsterdam 1904-1908; A. Verwey, 'Breitner, Karsen en Verster', De Beweging 7 (1911), p. 284-289; Ph. Zilcken, Hollandsche schilders van dezen tijd. G.H. Breitner, Amsterdam 1912; R.N. Roland Holst, 'George Hendrik Breitner (1923) in: In en buiten het tij, Amsterdam 1940, p. 118-120; A.M. Hammacher, Amsterdamsche impressionisten en hun kring, Amsterdam 1941, p. 82-98 A.R. Kleyn, 'De kwartierstaat van George Hendrik Breitner', Sibbe 2 (1942), p. 371-379; H.L.C. Jaffé, Breitner tussen de schilders van Amsterdam', Museumjournaal 3 (1957), p. 94-99; P.H. Hefting, 'Notities over G.H. Breitner', Bulletin van het Rijksmuseum 16 (1968), p. 164-173 P.H. Hefting, 'G.H. Breitner',Beeldende kunst en bouwkunst in Nederland, 1968; P.H. Hefting, cat.tent. G.H. Breitner 1857-1923. Aquarellen en Tekeningen, Laren (Singer Museum) 1983; H. Hoeneveld, 'Nieuwe visie op Breitner als fotograaf', Kunstbeeld (oktober 1988), p. 38-42; P.H. Hefting, De foto's van Breitner, Den Haag 1989; R. Bergsma en P. Hefting [red.], George Hendrik Breitner 1857-1923. Schilderijen, tekeningen, foto's, Bussum 1994; S. Weerdenburg, 'George Hendrik Breitner, restauratie en onderzoek', Bulletin van het Stedelijk Museum (1994), p.128-129; A. van Veen [red.], cat.tent. G.H. Breitner, fotograaf van het Amsterdamse stadsgezicht, Amsterdam (Gemeentearchief) 1997; A. Gordijn, P. van de Laar en H. Rooseboom, Breitner in Rotterdam. Fotograaf van een verdwenen stad, (RKD-bronnenreeks dl. 2), Bussum 2001; M. Jonkman, ' ''Een zee van modellen''. George Hendrik Breitner, zijn ''Japanse vrouwtjes'' en andere wetenswaardigheden uit het negentiende-eeuwse modellenvak', RKD Bulletin 2011, nr. 1, p. 27-33; S. Molenaar en J. Vuister, 'De Overtoom ontrafeld. George Hendrik Breitner en zijn fotonegatieven', RKD Bulletin 2011, nr. 2, p. 36-44


Exhibitions

De Haagse School. Hollandse Meesters van de 19de eeuw, Parijs (Grand Palais), Londen (Royal Academy), Den Haag (Haags Gemeentemuseum) 1983;
Roots and Turns; 20th Century Photography in the Netherlands, Houston, 1988;
G.H. Breitner. De oorsprong van het moment, Panorama Mesdag, Den Haag 1997;


collections

Work by G.H. Breitner is represented in the collections of diverse museums, among others Van Gogh Museum and Rijksmuseum Amsterdam, Musée d'Orsay in Paris and Cleveland Museum of Art in Ohio.

more about George Hendrik Breitner

Artist's locations

view work by George Hendrik Breitner

A Lady on the Streets of Amsterdam

Related artists